Sony PSP 3004 zilver / Resistance:Retribution

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sony PSP 3004 zilver / Resistance:Retribution op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Alagondar 07-06-2009

Eerst een bekentenis: ik heb de psp slechts 2 weken onder handen gehad. Maar... ik ben wel iedere dag ermee bezig langer dan een uur.

Eerst de nadelen:

1. De accu gaat niet lang mee. Ik schat zo een 6 uur, zo niet minder. Dit wordt nog verkort als je online gaat. Maar er zijn tips om wat langer de accu te gebruiken.

a.)Stel het scherm wat donkerder in zodanig dat je nog goed kan zien. Ik heb hem staan op standje 2 van 4 waarbij 4 het helderst is.

b.) Luister met oordopjes of een koptelefoon. Hiermee gebruik je minder stroom dan via de speakers.

c.) Schakel de wifi knop uit als niet online wil. Wifi slurpt stroom.

2. Het geluid is zacht, zowel met als zonder oordopjes.

3. De bediening met de analoge stick vraagt aardig wat gewenning. Als ik een auto bestuur in bv Test Drive Unlimited prefereer ik de digitale knoppen (link, rechts, boven en onder) i.p.v. de analoge stick.

4. USB 1 i.p.v. USB 2. De overdracht snelheid is ongeveer 7 megabyte/sec als je een bestand kopieert van je pc naar je psp m.b.v. een usb kabel. Maar dit kan heel goed liggen aan: mijn pc, de usb kabel of mijn memorystick.

5. De prijs is hoog. Ik heb 155 euro betaald voor mijn psp en daar zat niets bij. Voor minder geld heb ik een xbox 360, een arcade versie wel te verstaan. Ik heb ook een andere aanbieding gezien van een psp met game voor 188 euro en dat vind ik nog steeds duur. Wat ik jammer vind is dat er geen memorystick duo erbij zit als je hem koopt en je hebt een memorystick nodig wil je:

a.) kunnen saven in spellen;
b.) films opslaan;
c.) demo's downloaden;
d.) muziek opslaan.

Vergelijk de situatie dat als je een ps3 koopt dat hij zonder harddisk wordt geleverd of savecard. Een memorystick is essentieel.

Nu de voordelen:
1. Mooi en duidelijk beeld. Ik vind het beeld mooier en groter dan bijvoorbeeld de nintendo dsi.

2. Goed geluid. De kwaliteit is redelijk tot goed te noemen. Dit is afhankelijk van de compressie die je gebruikt als je naar mp3's luistert en in geval van games hangt het af van het spel.

3. Het soort spellen. De spellen van de psp maken bijna allemaal gebruik van de 3D mogelijkheden van de psp. Bovendien hou ik van bv Final Fantasy, Metal Gear Solid en Gran Turismo (die komt uit 1 oktober 2009).

4. Online mogelijkheden zoals skype (de psp 3000 heeft ook een microfoon), online radio, etc.

5. De mogelijkheden zijn talrijk: je kan films bekijken, muziek beluisteren, websurfen.

6. Je kan psx games spelen oftewel playstation 1 games. Deze kan je aanschaffen op de playstation store met een creditcard.

Er komt 1 oktober een nieuwe psp uit: de psp-go! Deze psp gebruikt geen umd's meer. Een umd is een soort minicd waarop een game of film staat. I.p.v. umd's gebruikt de psp-go! intern geheugen van 16 gigabyte. Hij komt op de markt met de hoge prijs van 250 euro. Games blijven echter nog steeds uitkomen op umd's.

Ik zal de psp een laag cijfer geven voor vormgeving aangezien ik ergens de lage punten moet toekennen voor de nadelen.